Pengukuran dan perbandingan isipadu cecair
Objektif Pembelajaran Umum :
Perbandingan dengan bekas yang berkapasiti 1 liter.
Objektif Pembelajaran Khusus:
Pada akhir pembelajaran dan pengajaran , murid dapat memahami konsep kapasiti dan mengasingkan dan membandingkan :
- bekas-bekas yang berkapasiti kurang daripada 1 liter .
- bekas-bekas yang berkapasiti lebih kurang 1 liter.
- bekas-bekas yang berkapasiti lebih 1 liter:
Pengetahuan sedia ada : Murid-muird
- pernah melihat bekas-bekas dalam kehidupan seharian.
- sudah memahami konsep kurang daripada ,lebih kurang , lebih daripada .
- mengetahui konsep turutan menaik dan turutan menurun dalam topic nombor..
Nilai murni : Bekerjasama dan berjimat-cermat
Bahan bantu mengajar :
- Cawan
- Air kotak minuman
- Air botol berkapasiti 1 liter
- Baldi
- Bekas –bekas yang mempunyai kapasiti yang berbeza Penangkut baju
- 3 baldi besar yang berisi air.
Prosedur
a) Guru mempamerkan air botol yang berkapasiti 1 liter, kemudian meminta murid memberi contoh lain seperti syampu rambut atau syampi badan dan juga botol minyak masak ,. guru menegaskan bekas terebut berkapasiti 1 liter.
b) Guru mempamerkan air kotak minuman , mug yang berkapasiti kurang daripada 1 liter, kemudian meminta murid membuat perbandingan dengan bekas yang berkapasiti 1 liter .mengemukakan soalan yang manakah mempunyai kapasiti yang lebih atau kurang.
c) Guru mempamerkan tupper-ware yang besar dan membuat perbandingan dengan air botol yang berkapasiti 1 liter kemudian meminta murid menyatakan bekas yang manakah mempunyai kapasiti yang lebih dan sebaliknya.
d) Secara berkumpulan 5 orang ,guru meminta muird mengisi air ke dalam mug , botol yang berkapasiti 1 liter dan tupper-ware , meminta murid memberi respong bekas yang manakah memerlukan air yang paling banyak air untuk dipenuhkan. Berdasarkan botl yang berkapasiti 1 liter , guru meminta murid membuat perbandingan dengan bekas yang berkapasiti kurang 1 liter dan juga bekas yang lebih daripada 1 liter.
e) Aktiviti langkah e diulangi dengan menggunakan bekas yang lain tetapi bekas yang berukuran 1 liter tetap dikekalkan. Guru mengemukana soalan selepas murid mengisi air ke dalam bekas-bekas.
f) Guru menunjukkan bekas –bekas berkapasiti kurang daripada 1 liter , lebih kurang 1 liter, dan lebih daripada 1 liter seperti yang ditunjukkan dalam bahan bantu mengajar powerpoint , dan kemudian membimbing murid mengasingkan berdasarkan kapasiti air.
g) Guru mengagihkan murid kepada 3 kumpulan 5 ahli setiap kumpulan , memberi arahan tentang permainan ,meminta mencari bekas yang mempunyai lebih kurang sama. , contohnya Kumpulan A mencari bekas yang berisipadu kurang daripada 1 liter , kumpulan B mencari bekas-bekas yang berisipadu lebih kurang 1 liter manakala Kumpulan C mencari bekas-bekas yang berisipadu lebih daripada 1 liter dan diletak dalam gelung rotan masing-masing seperti yang ditunjukkan dalam powerpoint.
h) Guru membimbing murid –murid semasa permainan dijalankan jika perlu. Semua kumpulan bergilir-gilir , guru mencatatkan pencapaian dan memberi bimbingan sekiranya ada murid yang berkeliruan..
i) Guru mengedaarkan lembaran kerja dan meminta murid menyapkan dengan bantuan guru jika perlu..
No comments:
Post a Comment